Zajęcia edukacyjne w ZOO SAFARI BORYSEW

 

W zależności od tematu, zajęcia edukacyjne prowadzimy w jednym z dwóch wariantów:

 

  • Zajęcia na terenie ZOO.

Od początku swego istnienia ZOO SAFARI BORYSEW nastawione jest na dzielenie się wiedzą i wytwarzanie świadomości ekologicznej u jak najszerszego kręgu odbiorców. Dlatego podczas zajęć edukacyjnych chętnie opuszczamy sale lekcyjne i udajemy się na wycieczkę po Ogrodzie Zoologicznym. Pokazujemy najmłodszym zwiedzającym wszystkie najciekawsze aspekty naszej pracy, opowiadamy także o ciekawostkach dotyczących życia zwierząt, ich rozmnażania, a także warunków środowiska, w którym egzystują. Przekazywanie wiedzy poprzez zabawę pobudza wyobraźnię i zamienia encyklopedyczne informacje w fascynującą, prawdziwą przygodę ze światem dzikiej przyrody.

 

Szczególnie interesującym dla dzieci miejscem w ZOO jest wyznaczony teren, zamieszkiwany przez bohaterów bajki „Madagaskar”. W 2018 roku zostanie oddany do użytku także Świat Wodny – unikalny kompleks wysp połączonych mostami i otoczonych wodą. Najmłodsi z wielkim zainteresowaniem obserwują również białe lwy i białe tygrysy bengalskie, z których słynie ZOO SAFARI BORYSEW.

 

Zajęcia rekomendujemy zwłaszcza tym grupom zorganizowanym, które nie zwiedzały wcześniej Ogrodu Zoologicznego z przewodnikiem.

 

  • Zajęcia w salach edukacyjnych.

Uczestnicy korzystają z wygodnych sal edukacyjnych, wyposażonych w pomoce naukowe (plansze edukacyjne, eksponaty). Oprócz ciekawych zagadnień omawianych przez prowadzących, wielką zaletą zajęć jest dostępność terrariów i wolier, w których mieszkają najmniejsi podopieczni ZOO. Są to przedstawiciele starannie dobranych gatunków, zwierzęta odpowiednio przygotowane do pracy z dziećmi i przyzwyczajone do obecności człowieka. Dzięki temu bliskość obcych ludzi nie wywołuje u mieszkańców ZOO żadnego stresu ani dyskomfortu, a dzieci mogą bez przeszkód oglądać i dotykać zwierzęta.



TEMATY ZAJĘĆ REALIZOWANYCH NA TERENIE ZOO

 

  1.     Przegląd dzikich kotów w Zoo Safari Borysew. Nasz Ogród Zoologiczny to jedyne miejsce w Polsce, w którym można oglądać białe lwy i białe tygrysy bengalskie. Dlatego właśnie im postanowiliśmy poświęcić osobny temat zajęć. Obserwacje łączymy z ciekawymi opowieściami o zwyczajach dzikich kotów, sposobie ich odżywiania się i historii naszego stada.

 

  1.     Nasz mały Madagaskar – charakterystyka żyraf, lwów i zebr w oparciu o bajkę „Madagaskar”. Podczas zajęć wybierzemy się na nasz mały Madagaskar, czyli teren, na którym żyją obok siebie lwy, żyrafy, zebry i mandryle. Spacer odbywać się będzie od wybiegu do wybiegu. Przy każdym z nich zatrzymamy się, by poobserwować zwierzęta, porównać je z postaciami z bajki „Madagaskar” i porozmawiać o tym, jak naprawdę wygląda ich codzienne życie w naturalnym środowisku.

 

  1.     Nasz wodny świat, czyli charakterystyka krokodyli i aligatorów – jedynych gadów, które posiadają zęby. Podczas zajęć przybliżamy uczestnikom świat majestatycznych gadów. Spotykamy się na wyspach Wodnego Świata, czyli najnowszej i jednocześnie jednej z największych inwestycji ZOO SAFARI BORYSEW, zamieszkiwanej przez największą kolekcję krokodyli i aligatorów w Europie. Uczniowie mogą dowiedzieć się, jakie warunki trzeba zapewnić gadom, by czuły się tak dobrze, jak w swoim naturalnym środowisku. Zdobywają także inne ciekawe wiadomości, m.in. na temat sposobów zdobywania pożywienia i zwyczajów tych niezwykłych zwierząt – w tym sposobów ich komunikowania się.

 

  1.     Ciekawostki ze świata zwierząt, czyli czym mogą nas zadziwić podopieczni ZOO. Które zwierzę ma najdłuższą szyję? A największą rozpiętość rogów? Który z mieszkańców naszego Ogrodu Zoologicznego ma największe serce, a który – najdłuższe nogi? W ZOO SAFARI BORYSEW żyje wiele gatunków zwierząt-rekordzistów, wpisanych do Księgi Rekordów Guinessa. Te zajęcia poświęcamy właśnie im.

 

  1. Zajęcia sensoryczne dla dzieci ze szkół specjalnych. To zajęcia skierowane szczególnie do dzieciaków, dla których ważniejszy jest dotyk niż słowo. Uczestnikom umożliwiamy bezpośredni kontakt ze zwierzętami poprzez dotyk. Spotkania organizujemy albo w sali edukacyjnej z terrariami, albo w Mini ZOO, zamieszkiwanym przez kózki miniaturki, króliki, lamy, kucyki. To niezwykle przyjazne dzieciom osobniki, które bardzo chętnie pozwolą się pogłaskać.

 

ZAJĘCIA PROWADZONE W SALI EDUKACYJNEJ:



  1.     W świecie gadów. W zajęciach uczestniczą agama brodata, żółw stepowy oraz wąż mleczny. Na koniec zajęć uczniowie mogą przyjrzeć się im z bliska, a nawet pogłaskać. Wcześniej jednak z pomocą naszych podopiecznych przybliżamy słuchaczom charakterystyczne cechy gadów i porównujemy je z innymi grupami zwierząt.

 

  1.     W świecie ssaków. Podczas zajęć towarzyszą nam tenreki mniejsze (spokrewnione z jeżami), szynszyla oraz lotopałanka. Dzięki ich obserwacji dzieci mogą poznać cechy ssaków i porównać je z innymi grupami zwierząt. Szczególnie wiele uwagi poświęcamy oczywiście podopiecznym ZOO, którzy uczestniczą w prezentacji. Na zakończenie – dla lepszego ugruntowania wiedzy – umożliwiamy uczestnikom kontakt sensoryczny z bohaterami spotkania. Zajęcia przeznaczone są zarówno dla maluszków, jak i dla dzieci starszych.

 

  1.     Poznajemy różne okrywy ciała zwierząt. To niezwykłe zajęcia, ponieważ poświęcone są tylko jednej cesze zwierząt – okrywie ich ciała. Porównujemy ją na przykładzie żółwi, jaszczurek, jeży, szynszyli, węży, małp oraz ptaków. Korzystamy przy tym z eksponatów, a także – tam, gdzie jest to możliwe – angażujemy żywe zwierzęta. Dzięki temu każde dziecko samodzielnie sprawdza, jakie są różnice pomiędzy sierścią, kolcami jeża, piórami oraz łuskami węża czy jaszczurki.

 

  1.     Roślinożerca, mięsożerca, ssaki, gady, płazy, czyli jak nasza fauna różnicuje się pod względem pożywienia. Podczas zajęć korzystamy przede wszystkim z plansz edukacyjnych i przeprowadzamy doświadczenia biologiczne. Na ich podstawie charakteryzujemy roślinożerców i mięsożerców, pokazujemy cechy wspólne tych grup oraz różnice między nimi. Podczas doświadczeń natomiast karmimy zwierzęta przebywające w terrariach w salce edukacyjnej, dzięki czemu możemy wspólnie obserwować, w jaki sposób pobierają one pożywienie.

 

  1.     Rola opiekuna w ZOO – zadania i życiowe misje. To jeden z najbardziej niezwykłych tematów zajęć. Opowiadamy o pracy opiekunów w Ogrodzie Zoologicznym, przedstawiamy ich codzienne obowiązki, ale też fascynujące historie na temat doświadczeń, które wykraczają poza zwykłą pracę zawodową. Opowiadamy o lwie Luckym i mandrylu Mikim – osobnikach, które po narodzinach zostały odrzucone przez matki i przeżyły dzięki troskliwej opiece, cierpliwości i wielkiemu zaangażowaniu pracowników ZOO SAFARI BORYSEW. Wspólnie zastanawiamy się, jakie są najlepsze cechy opiekuna i co powinno taką osobę wyróżniać. Pokażemy także, iż najważniejsze w opiece nad zwierzęciem jest poczucie odpowiedzialności za podopiecznego.

 

  1.     Skąd się biorą młode zwierzęta, czyli jak to się dzieje w przyrodzie. Podczas zajęć w subtelny i delikatny sposób, w pełni profesjonalnie wyjaśniamy, jak rozmnażają się ssaki, gady, płazy i ptaki. Przedstawiamy ich rytuały godowe i to, w jaki sposób przychodzą na świat. Opowiadamy o zwyczajach zwierząt na przykładzie osobników zamieszkujących terraria w sali edukacyjnej, korzystamy z plansz edukacyjnych oraz eksponatów, takich jak skorupa strusiego jaja.

 

  1.     Poligamia i monogamia, czyli dlaczego lemur Julian ma trzy żony, a lew Sahim tylko jedną. Co sprawia, że niektóre zwierzęta łączą się w pary na całe życie? Dlaczego natura zdecydowała o tym, że u niektórych gatunków samiec ma wiele partnerek? Zwyczaje fauny przedstawiamy na przykładach mieszkańców ZOO SAFARI BORYSEW oraz zwierząt żyjących w naturze. Podajemy też konkretne przykłady zwierząt monogamicznych (np. łabędzi) oraz tych, które żyją w poligamii (np. lemurów).

 

  1.     Czy zwierzęta rozmawiają, czyli komunikacja między nimi i ich opiekunami. Chcemy uświadomić najmłodszym, że porozumiewanie się nie jest cechą wyłącznie ludzką. Zwierzęta również rozmawiają z nami i między sobą. W ramach zajęć uczestnicy uczą się, jak odczytywać znaki, które nasi najbliżsi pupile wysyłają do nas na co dzień. Wyjaśniamy także, w jaki sposób komunikują się ze sobą przedstawiciele różnych grup, np. ptaków i ssaków, ale też zwierząt, które wydają się nam całkowicie „milczące”, jak ryby i gady. Przybliżamy również najciekawsze przykłady konkretnych gatunków, np. surykatek.